Hakukoneoptimointi (SEO) on käytäntö jolla pyritään parantamaan verkkosivuston kävijämäärää ja laatua luonnollisen maksuttoman hakukonenäkyvyyden avulla. 

Kaikki puhuvat SEO:sta (hakukoneoptimointi) ja erittäin hyvästä syystäkin. On tärkeää, että sivustosi on ensimmäisten hakutulossivujen joukossa, kun joku etsii sisältöäsi. Yleensä kun puhutaan SEO:sta, niin sillä lähes poikkeuksetta viitataan varsinkin Suomessa Googlen hakukoneeseen.

Voinko tehdä hakukoneoptimointia eli SEO:ta itse?

Kirjoitin sinulle tämän artikkelin, koska saan niin valtavasti kysymyksiä SEO:sta. Aihe on niin laaja, että on todella vaikea vastata siihen lyhyesti. Minusta SEO:ta olisi jokaisen yrittäjän arvokasta osata tehdä itse. SEO tulokset ottavat oman aikansa. Onkin erittäin arvokasta että sinulla säilyy se tietotaito ja ymmärrys minkä keräät kun optimoit sivujasi.

Tässä artikkelissa annan sinulle vinkkejä siitä, miten voit muokata sivujasi hakukoneystävällisemmiksi ja sijoittua hakutuloksissa korkeammalle. Vaikka sinulla ei olisi aikaisempaa kokemusta SEO:ta ja vaikka inhoaisit markkinointia, uskon että tämä aihe kiinnostaa sinuakin!

Perusperiaatteet ovat helposti ymmärrettäviä. Mutta valmistaudu siihen, että edessäsi on paljon työtä jos haluat sijoittua korkealle hakutuloksissa. Lähdetään purkamaan tämä mysteeri!

Tässä artikkelissa opit:
Hakusanat ovat hakukoneiden #1 luokituskriteeri.
Paluulinkit ovat hakukoneiden #2 luokituskriteeri.
RankBrain on Googlen #3 luokituskriteeri.
On olemassa kahdenlaisia SEO:ta.
Opit miten kirjoitetaan sisältöä mikä sijoittuu korkealle Googlen hakutuloksissa.

Google-hakukone on robotti (indeksoija). Googlen algoritmi on salainen kaava, jonka vain Google-insinöörit salaisissa päämajoissaan tietävät. Google haluaa pitää kaavansa salaisena, koska muuten markkinoijat yrittäisivät jymäyttää hakumoottoria jotta sivujen sijoitukset saataisiin keinotekoisesti paranemaan.

Koska kukaan ei tiedä Googlen reseptiä, markkinoijat käyttävät kokeilu- ja virhemenetelmiä selvittääkseen mikä toimii ja mikä ei.

Vaikka Google muuttaakin usein algoritmiansa, voimme silti optimoida verkkosivujamme käyttämällä tiettyjä keskeisiä ja yleisesti tunnettuja periaatteita. Ennen kuin aloitetaan, kurkistetaan hieman tilastoihin.

  • Hakutulossivujen (SERPs) viisi parasta tulosta saa 75% kaikista klikeistä.

  • Orgaaniset tulokset saavat 70% kaikista klikeistä SERPs:ien sisällä.

Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ihmiset osaavat hyvin erottaa luonnolliset tulokset maksetuista tuloksista. Pidä tämä mielessä, käsittelemme tätä myöhemmin.

Hakukoneet ratkovat ongelmia.

Monet ihmiset yhä edelleen luulevat SEO:lla tarkoitettavan sitä, että hakukoneessa nousee parhaiten esiin brändi-nimi kun joku etsii sitä hakukoneesta. Mutta se ei mene aivan niin. SEO on sitä, että sivusi nousevat hakutuloksissa esiin, kun joku etsii ratkaisua johonkin ongelmaan mikä hänellä on.

Ajatteleppa vaikka itseäsi. Kun sinulla on jokin tietty ongelma tai pulma, menet etsimään sitä varmasti ensimmäisenä Googlesta eikös?

Hakukoneeseen syötetyt sanat ovat termiltään avainsanoja (keywords).

Yrityksen omistajana haluat käyttää näitä avainsanoja, jotta asiakas voi löytää ratkaisun ongelman ratkaisemiseksi juuri sinun sivuiltasi. Tarkoittaa:

1. Meidän on helpotettava hakukoneita ymmärtämään mistä sisällössämme on kyse.
2. Meidän on osoitettava hakukoneille, että sisältö on nostamisen arvoinen.

Avainsanat Ovat Hakukoneiden #1 Luokituskriteeri.

Avainsanatutkimus on prosessi, jota SEO-asiantuntijat käyttävät löytämään todellisia ja täsmällisiä hakutermejä, joita ihmiset käyttävät hakukoneissa.

Tekemällä avainsanatutkimusta pystymme näkemään todella spesifisti, kuinka monta kertaa joku etsii tiettyä avainsanailmausta Googlessa kuukausittain.

Etsi ja käytä relevantteja avainsanoja.

Usein haku jonka luulet olevan kaikkein haetuin, osoittautuukin aivan joksikin muuksi ja tietämällä todelliset ja tarkat termit, voimme tehdä parempia päätöksiä sisältöjä suunnitellessa ja kirjoittaessa.

Käytä vaikka näitä ILMAISIA työkaluja löytääksesi avainsanoja jotka ovat merkityksellisiä juuri sinun toimialassasi.

Syvällisempään analysointiin:

On olemassa kahdenlaisia hakukoneoptimointia – On Page SEO ja Off Page SEO.

1. On Page SEO

keskittyy parempien sisältöjen kirjoittamiseen web-sivuillesi, paremman käyttäjäkokemuksen luomiseen, etsimällä sivuillesi tehokkaampia avainsanoja, parantamalla sivunopeutta jne.

2. Off Page SEO

keskittyy luomaan paluu-linkkejä, sosiaalisen median läsnäoloa, sharettamista jne. Mikä tapahtuu kaikki sivustosi ulkopuolella.

On Page SEO on verkkosivuston omistajan hallinnassa, kun taas Off Page SEO ei ole täysin sivuston omistajien hallinnassa. Off Page SEO unohtuu todella usein, ja on yleinen syy miksi sivut eivät sijoitu aivan niin hyvin hakutuloksissa kuin ne voisivat. Paluu-linkkien hankkiminen korkean auktoriteetin sivustoista ovat hakukoneiden #2 luokituskriteeri.

Tuotteen tai palvelun ostamisen neljä vaihetta.

Jokaisessa ostoprosessin vaiheessa asiakkaasi käyttävät erilaisia hakutekniikoita, jotka auttavat sinua tunnistamaan kuinka lähellä ostopäätöstä he ovat.

Tutkimisvaihe

Harkintavaihe

Ostovaihe

Uskollisuusvaihe

Avainsanat jakautuvat kahteen luokkaan – informatiiviseen ja kaupalliseen.

1. Informatiivisia avainsanoja käytetään houkuttelemaan kävijöitä, jotka ovat ostamis-syklin alussa (artikkelit ja blogipostit).

Valtaosa Internetin avainsanoista on informatiivista aivan siitä syystä minkä oikein arvasitkin – ihmiset etsivät tietoa verkossa. Vähemmän kilpailluilla avainsanoilla on helpompi löytää liikennettä sivuillesi, kuten “miten”, “minun täytyy”, “paras tapa” ja niin edelleen…

2. Tuotesivuilla olevat kaupalliset avainsanat, kuten tuotenimet, toimivat ostamis-syklin loppuvaiheessa.

Kaupalliset avainsanat ovat erittäin voimakkaasti kilpailtuja, ja siksi on vaikeampaa saada valtavasti liikennettä näillä avainsanoilla. Toisaalta, kun lisäät sanoja: kuten “halpa”, “ilmainen toimitus”, “top 10”, “edullinen” ja niin edelleen, pienempi hakutulosmäärä muuttuu myynniksi erittäin tehokkaasti, koska ostajalla on kirjaimellisesti luottokortti kädessään kun he tulevat sivullesi!

HUOMAA: On olemassa suuri määrä paljon haettuja avainsanoja jotka ei muutu myynniksi kovin tehokkaasti: “ILMAINEN”, ”download” jne. Onnea vaan matkaan jos haluat saada nämä “renkaanpotkijat” ostamaan yhtään mitään sivuiltasi..

Miten sitten kirjoitetaan sisältöä, mikä sijoittuu korkealle hakutuloksissa?

SEO rakentuu oikeastaan kokonaan sisältömarkkinoinnin ympärille. Jos sinulla ei ole hyvää sisältöä sivuillasi – et sijoitu kovin korkealle hakutuloksissa. Ilman hyvää sisältöä et koskaan tule saamaan paluulinkkejä ja ilman paluulinkkejä, et koskaan sijoitu korkealle hakukoneiden tuloksissa.

Googlen palkitsee uusimmasta ja tuoreimmasta sisällöstä.

Jos kirjoitat usein ajankohtaisia aiheita ja alan uutisia, sijoitut korkealle SERPs-tuloksissa. Kaikki haluavat tietää uusimmat ja tuoreimmat tiedot!

Harkitse tukimusten ja asiantuntijagraafien tekemistä, koska ne ajavat paljon liikennettä sivuillesi. Tutkimusperusteinen sisältö sijoittuu yleensä korkealle hakutuloksissa. Kaavioita, taulukoita ja tilastoja jaetaan paljon, käytä niitä sivuilla saadaksesi paluulinkkejä sivuillesi.

Tilastot ja kaaviot saavat sivusi myös näyttämään uskottavilta ja asiantuntevilta!

Nykyään ihmiset eivät etsi vain yleisillä yksittäisillä sanoilla. He käyttävät täydellisiä lauseita, kuten “mikä kuivamuona saa kissani turkin kiiltämään”.

Luo tarpeeksi yksityiskohtainen artikkeli tietystä yksittäisestä aiheesta. Esim. Kirjoita 5000 sanan äärimmäisen yksityiskohtainen blogiartikkeli “paras kuivamuona jolla saa kissan turkin varmasti kiiltämään” ja jokainen joka etsii tällaista kissanruokaa, tulee aivan satavarmasti löytämään sivullesi.

Google on nykyään todella hyvä selvittämään mikä on hakusi tarkoitus.

Googlen Hummingbird-algoritmi on kehitetty antamaan vastauksen siihen suoraan kysymykseesi jonka kirjoitat hakukoneeseen.

Ennen Hummingbirdiä, kun kirjoitit kysymyksen Googlen hakukoneeseen, se palautti vastaavia kysymyksiä muilta ihmisiltä ja se tuskin auttoi sinua kauheasti löytämään vastauksia? Nykyään jos kirjoitat ‘suklaankeksin’, se osaa antaa sinulle reseptin! Käytä tätä tietoa hyödyksesi kun kirjoitat sisältöä sivullesi. Kirjoita vaikka otsikoihin suoria vastauksia! “Maailman paras suklaakeksi resepti”.

Oletko koskaan miettinyt, miksi Wikipedia on aina ensimmäisten hakutulosten joukossa? Ei, se ei johdu siitä että Wikipedialla on paljon ristiinlinkityksiä. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että heillä on maailman tarkimmat ja yksityiskohtaisimmat artikkelit internetissä!

VIHJE: Käytä Buzzumoa jos haluat löytää uutisia ja trendejä tietyissä avainsanoissa ja kategorioissa (kuukausimaksullinen). Käytä Quoraa röyhkeästi löytääksesi vähän kilpailtuja avainsanoja.

Off Page SEO:
-Hanki ulkoisia linkkejä sivustollesi
-Kannusta lukijoitasi jakamaan artikkelisi
-Kerää sosiaalisia mainintoja jotka johtavat sivullesi

Ulkoisten linkkien saaminen sivustollesi arvostetuilta sivustoilta on tärkeää jos haluat korkealle hakutuloksissa. On olemassa muutamia taktiikoita miten saat linkkejä sivustollesi.

– Luo sellaista sisältöä joka kannattaa jakaa, pitäisi olla ilmeinen 🙂
– Vieraile podcasteissa. Aina – ihan aina pyydä linkki sivustollesi!
– Linkkien-vaihto
– Artikkelihakemistot
– Löydä rikkinäisiä linkkejä muiden sivuilta ja tarjoa sisältösi joka korvaa aikaisemman sisällön.

Ulkoisten linkkien ostamisesta (kyllä, tietenkin linkkien ostaminen on mahdollista).

Olisin varovainen paluulinkkien ostamisessa ja ihan ilmeisestä syystä. Jos Google haistaa jotain hämärää, voit olla onnellinen jos löydät sivusi sen jälkeen Googlen toiseksi viimeisiltä sivuilta. Linkkien ostaminen rikkoo Googlen webmaster sääntöjä.

– Vältä avainsanojen täyttöä (keyword stuffing). Google haluaa tarjota laadukasta sisältöä ja jos algoritmi löytää liian monta tai samankaltaista avainsanaa ilman kontekstia, Google alentaa sijoitustasi.

Google RankBrain on #3 tärkein luokituskriteeri hakukoneissa.

RankBrain on Googlen nimi koneenoppimisen tekoälyjärjestelmälle, jota käytetään auttamaan hakutulosten käsittelyssä. RankBrain käyttää keinotekoista älyä löytämään oikean merkityksen ja kontekstin epäselvien avainsanojen takana.

Jotta saisit RankBrainin puolellesi, tarvitset paremman klikkaussuhteen (CTR) ja paremman viipymäajan (“dwell time” = todellinen ajanjakso, jonka kävijä viettää sivulla ennen kuin palaa SERP:iin).

Voittaaksesi RankBrainin puolellesi tarvitset:
1. Paremman CTR. (Click through rate.)
2. Pidemmän dwell ajan. (Todellinen ajanjakso, jonka kävijäsi viettää sivulla ennen kuin palaa takaisin hakutulos-sivuille.)

-Optimoi otsikot ja kuvaukset klikkaussuhteeltaan (CTR) paremmiksi Sumo Headline Formulas
– Valitse vain erittäin tärkeät avainsanat
– Kirjoita laadukkaita kiinnostavia sisältöjä!

VIHJE: Käytä Coschedule Headline Analyser parempien otsikoiden virittämiseksi. Yli 70 on erinomaisetn hyvät pisteet. Tai käytä Sumo Kickass Headline Generator :ia ja kirjoita ytimekkäitä otsikoita ihan päällikkönä!

“Mobile Ensiksi. Mobile Toiseksi ja Mobile Kolmanneksi.”

Vuonna 2010 Eric Schmidt ilmoitti, että he toimivat tästä eteenpäin ‘mobiili ensin’ periaatteella. Mobiili-sivu on Googlelle siis se todellinen versio.

Vaikka selaat omalla päytäkoneellasi, sinulle tarjotaan mobiiliversiosta johdettu hakutulos. 60% kaikista hauista tulee mobiililaitteista, joten Google on luonnollisesti valinnut ‘mobiili ensiksi’ lähestymistavan.

Google arvostaa lyhyttä latausnopeutta.

Yksi erittäin tärkeä tekijä on sivustosi nopeus, sillä Google yrittää selvittää, ovatko sivut optimoitu mobiililaitteille. Tilastollisessa mielessä yksi mielenkiintoinen seikka on se, että 80% verkossa olevista sisällöistä on videoita, joten laita etusijalle videonsisältö. Kun kävijä käyttää aikaa videon katseluun verkkosivulla, se lisää myös viipymäaikaa (dwell time).

Vinkkejä miten hakukoneoptimoit 2020

Hakukoneoptimoi sisältösi äänihakuun.

Äänihaku kasvattaa suosiota todella nopeasti sellaisten laitteiden ansiosta, kuten Amazon echo, Google Home, Apple HomePod jne. ja mobiiliassistentit, Ok Google, Siri, Alexa, Cortana, Samsung Bixby ja muut.

Ääniavainsanat ovat kysymys- ja komentotyyppejä, joten ne ovat tavallisia avainsanoja pidempiä. Vuonna 2019 voit saada vielä kilpailuetua panostamalla äänihakuun!

Vaikuttavuutesi sosiaalisessa mediassa on luokituskriteeri.

Google kiistää virallisesti, että sosiaalisen median vaikutus on sijoituskriteeri, mutta tietysti sosiaalisen median näkyvyys ilmenee hakutuloksissa. Ole aktiivinen yhteisön jäsen oman alasi kanavissa.

Onneksi olkoon!

Jos sivusi sijoittuu hakukoneen kärkeen, sinua pidetään kyseisen aiheen asiantuntijana. Optimoi sivustosi toimialakohtaisiin avainsanoihin, joita ihmiset etsivät. Suunnittele sivusi niin, että ihmiset palaavat myös sivustoosi etsimään sisältöä senkin jälkeen kun he ovat ostaneet sinulta.

– Tarjoa tuotteen esittelyvideoita
– Tarjoa huolto-oppaita
– Luo asiakasfoorumi
– Kirjoita blogikirjoituksia

Yhteenveto

Kuten nyt ymmärrät, SEO ei ole hakukonemarkkinointia. SEO on lähempänä sisältömarkkinointia ja on ratkaisevan tärkeää nähdä se sellaisena. Jos sinulla ei ole laadukasta kiinnostavaa sisältöä, et nouse korkealle Googlen hakutuloksissa.

Google yrittää tarjota hakutuloksia, jotka ratkaisevat tietyn ongelman johon käyttäjät etsivät vastauksia. On olemassa keinoja parantaa SEO:ta, mutta ei ole mitään “temppuja”, miten voit manipuloida hakutuloksia.

Avainsanoista on toki mahdollista maksaa.

Kuten aikaisemmin tässä artikkelissa mainitsin, ihmiset erottavat maksetun ja orgaanisen sisällön ja valitsevat mielummin jäljemmän.

-Kirjoita erottuva ja vahva SEO-optimoitu otsikko (H1-tunniste)
-Kirjoita huomiota herättävät meta-kuvaukset (snippet)
-Kirjoita myös hyviä alaotsikoita, jolla pidät lukijat kiinnostuneina (H2, H3 jne.)
-Visuaalisesti rikas sisältö jaetaan 94% todennäköisemmin kuin kuvia sisältämättömät artikkelit
– Pitkät artikkelit jaetaan paljon useammin kuin lyhyet ja ne saavat enemmän paluulinkkejä. Artikkelit, joissa on enemmän kuin 3000 sanaa, saivat noin 2008% enemmän jakoja kuin artikkelit joissa on alle tuhat sanaa Buzzumon tekemän tutkimuksen mukaan, jossa he analysoivat miljoona artikkelia.

Mikä on hyvä ‘dwell time’ ja välitön poistumisprosentti (bounce rate)?

Ei ole olemassa suoraa vastausta tähän, se riippuu niin monista tekijöistä, kuten mitä kellonajan kävijä tulee sivullesi, minkälaista laitetta käytetään, jne… Mutta yleinen nyrkkisääntö on, että jos käyttäjä viettää sivustossasi yli kaksi minuuttia, Google pitää tätä laadukkaana sisällönä, joten ota tavoitteeksi vähintään kaksi minuuttia.

Video auttaa saavuttamaan pidemmän keston, joten siinä yksi idea suoraan hatusta.

0% – 40% pidetään hyvänä poistumisprosenttina
40% – 60% on vielä ihan ok poistumisprosentti
60% – 100% ja sisältösi ei selvästi tee kauhean suurta vaikutusta..

VIHJE designeriltasi: Käytä suuria otsikoita ja runsaasti valkoista tilaa. Nämä ovat yleisesti hyviä luettavuuskäytäntöjä, mutta saa myös sivusi näyttämään ammattimaisesti tehdyltä, helposti lähestyttävältä ja tilastolliselta kannalta, se lisää viipymäaikaa (dwell time). Optimoi sivu niin, että se latautuu nopeasti.

Luo mahtavaa – kiinnostavaa sisältöä, joka tarjoaa arvoa ja ainutlaatuisia oivalluksia yleisölle, jaa se ja ole ylpeä saavutuksestasi!

Viimeinen huomio: Tiedän, että kaikki eivät voi olla copywriteri, joten jos sinusta tuntuu, että sinulla ei ole mitä tarvitsee, harkitse ammattimaisen copywriterin palkkaamista tai hanki viestintätoimisto tekemään se puolestasi.

Työkalut joita tarvitset: Sinulla on oltava Google-tili, tai et voi käyttää välttämättömiä SEO-työkaluja. Google-hakukonsoli ja Google Analytics ovat tärkeimmät sovelluksesi. WordPressille Yoast SEO on eniten käytetty työkalu.

Hakukoneoptimointi sanasto

SEO (Search Engine Optimisation)
Hakukoneoptimointi.

On Page SEO
Tapahtuu sivustolla. Nopeuden, reagoinnin, sisällön, avainsanojen, katkelmien jne. optimointia.

Off Page SEO
Tapahtuu sivustosi ulkopuolella, linkit, sosiaaliset kanavat, jakaminen jne.

SERPs (Search Engine Result Pages)
Hakukoneen tulossivu.

Avainsanat (Keywords)
Web-sisällön sanat, joiden avulla ihmiset voivat löytää sivustosi hakukoneiden kautta.

Long-tail Avainsana
Useasta sanasta koostuva avainsana, joiden avulla ihmiset voivat löytää sivustosi hakukoneiden kautta.

LSI Hakusanavariaatio (latent semantic indexing)
Läheisiä variaatioita hakusanoista.

Paluulinkki
Saapuva hyperlinkki yhdeltä verkkosivulta toiselle verkkosivustolle.

Sisältömarkkinointi
Sisältö, joka ei nimenomaan mainosta tuotemerkkiäsi, mutta jonka tarkoituksena on edistää kiinnostusta tuotteeseesi tai palveluihisi.

H1, H2, H3 jne. Tagit
Sivun otsikot joihin pitäisi sisältyä sisältöäsi koskevat kohdennetut avainsanat.

Välitön Poistumisnopeus (Bounce Rate)
Niiden kävijöiden prosenttiosuus, jotka navigoivat pois sivustostasi vain yhden sivun katselun jälkeen.

CTR (Click Through Rate)
Kertoo kuinka suuri prosentti mainoksesi tai hakutuloksesi nähneistä on klikannut sitä.

Viipymäaika (Dwell Time)
Aika, jolloin käyttäjä napsauttaa merkintääsi ja palaa sitten SERP: iin.

Googlen Ydinalgoritmi

Panda
Määrittää “laatupisteet” verkkosivuille.

Penguin
Alaskirjaa sivustoja, joiden linkit näyttävät manipuloiduilta.

Hummingbird
Auttaa Googlea tulkitsemaan paremmin hakukyselyjä ja tarjoamaan hakutuloksia, jotka vastaavat hakijan tarkoitusta.

Pidgeon
Parantaa etäisyyden ja sijainnin perusteella järjestettyjä parametreja.

Possum
Paikalliset tulokset vaihtelevat enemmän hakijan sijainnin mukaan.

RankBrain
Osa Googlen ydinalgoritmista, joka käyttää keinoäly-oppimista määrittämään tärkeimmät tulokset hakukoneiden kyselyihin.

Pin It on Pinterest

Share This