Mistä helkkarista aloittaisin… Kysymys, johon olet kenties törmännyt muutaman kerran? Tätä tapahtuu ihan meille kaikille, älä huoli.

Hyviä uutisia! On olemassa taktiikoita joilla pääset eroon tyhjän paperin kammosta kertakaikkisesti. Ammattikirjoittajatkin käyttävät kokeiltuja ja testattuja tieteellisiä kaavoja, joiden avulla pystyy parantamaan tekstin toimivuutta. Testaa sinäkin niitä!

(Tämä artikkeli on suomennus. Englantia taitavalle englanninkielinen versio on sanaston ymmärrettävyyden kannalta helpommin omaksuttava.)

AIDA. (kuvassa eng.) Huomio. Kiinnostus. Halu. Toimenpide.

Ensimmäinen kaava minkä esittelen, on ehkä yksi eniten käytettyjä mainonnan ja markkinoinnin piirissä. Sen kehitti myyntipioneeri Elias St. Elmo Lewis. Ensimmäinen dokumentoitu maininta AIDA:sta on jo vuodelta 1909. Edward K. Strong, Jr julkaisema kirja ”Myynnin ja mainonnan psykologia” vuonna 1925, kaava tuli laajemmin tunnetuksi. Tätä kaavaa kutsutaan joskus myös “sales funnel” tai “slippery slope“ tekniikaksi.

AIDA-kaava on klassinen ja testattu menetelmä jolla saat ideat rullaamaan paperille. Tämä kaava toimii parhaiten, jos asiakas tuntee jo sinut tai miten ratkaisusi/palvelusi toimii. Käyttämällä tätä kaavaa voit vedota asiakkaasi tunteisiin ja motivoit hänet toimimaan.

Huomio. (Attention eng.)
Varasta lukijasi huomio silmiinpistävällä tekstillä. Rohkea ilmaisu, fakta tai kysymys. Voit olla provokatiivinen tai vaikka erittäin henkilökohtainen. 

Varasta asiakkaasi huomio:

  • Otsikolla
  • Videolla
  • Kuvalla

Kiinnostus. (Interest eng.)
Kun olet saanut lukijan jakamattoman huomion, on aika esitellä tuotteesi ominaisuudet ja edut! Ole viihdytävä ja jopa hauska. Pidä teksti kevyenä ja helposti omaksuttavana. Muista että lukijat menettävät kiinnostuksen tekstiisi aivan liian nopeasti.

Halu. (Desire eng.)
Selitä, miksi lukijasi todella kannattaa haluta sitä mitä tarjoat. Jotta saat lukijasi kiinnostumaan tarinasta tunnetasolla, sen pitää koskettaa ja olla hänelle merkityksellistä. Näytä millaista heidän elämänsä on ilman tuotettasi tai palveluasi. Sen jälkeen maalaa kuva menestyksestä. 

Ajattele TV-shop mainoksia. Juontaja heittää kasvoillesi tuotteen hyötyjä ja etuja siihen asti että olet pian hämmästynyt kuinka olet koskaan tullut toimeen ilman.

  • Näytä tuotteesi hyödyt.
  • Käytä asiakkaiden suosituksia hyväksesi.

Toimenpide. (Action eng.)
Pyydä heiltä jotain heti! Lyö kaupat lukkoon.

  • Selkeä ja ilmeinen kehotus toimia.
  • Vihjaa kiireellisyydestä.

Tässä helposti ymmärrettävä ruutukaappaus AIDA-kaavasta Applen sivuilta:

PAS. (Kuvassa eng.) Ongelma. Agitaatio. Ratkaisu.

Toinen kaava PAS ei ole yhtä tunnettu kuin AIDA, mutta kasvattaa suosiota kovaa vauhtia erityisesti IT- ja start-up alalla. Tämä kaava soveltuu hyvin verkkoon. Todellinen aloitussivun maaginen kaava.
 
Myös ongelmat voivat houkutella huomiota joskus jopa paremmin kuin hyödyt. Voit osoittaa, että ymmärrät asiakkaan ongelman ja ongelman ratkaiseminen on teidän yhteinen intressi.
 
Ongelma.
Osoita lukijasi ongelma.
 
Agitate.
Hiero suolaa syvälle lukijasi haavoihin. Muistuta kuinka turhauttavaa ja kivuliasta ongelman kanssa kamppaileminen on.
 
Solution.
Olet nyt valmis astumaan väliin ja näytät miten ratkaisusi poistaa asiakkaan tuskan.
 

Tämä voi itseasiassa olla yksi tehokkaimmista kaavoista. Haluan näyttää PAS-kaavan todellisen esimerkin avulla. Itse asiassa useampi kuin yksi asiakas on näyttänyt minulle tätä sivua ja kertonut se olevan heidän suosikkinsa.

Huomautus! Basecamp on äskettäin muuttanut AIDA lähestymistapaa PAS:iin. Kaavat ovat elastisia. Tässä esimerkissä voit vielä nähdä myös osan AIDA-kaavasta.

FAB. (Kuvassa eng.) Ominaisuudet. Edut. Hyödyt.

Tämä kaava toimii hyvin, kun haluat vuorovaukutusta yleisösi kanssa. Tämä kaava pakottaa sinut keskittymään etuihin ominaisuuksien sijaan. Se on myös kätevä kikka huomiotaherättävien otsikoiden kirjoittamiseen esim. sosiaalisen median kanaviin.
 
Ominaisuudet.
Kirjoita mitä tuotteesi tekee.
 
Edut.
Miten se helpottaa käyttäjän elämää?
 
Hyödyt.
Mitä se käytännössä tarkoittaa asiakkaallesi?
 

Olet itseasiassa jo nähnyt FAB:n toiminnassa, kun käytin sitä tämän sivun otsikossa 🙂 Kuten sanoin: kaavat ovat joustavia, joten voit soveltaa niitä mihin tahansa. Näiden kaavojen tarkoituksena on tehdä kirjoittamisestasi nopeampaa ja vaikuttavampaa.

Ready to Start a Project?

I'm Available for Hire or Freelance
Get In Touch

Pin It on Pinterest

Share This